اکثر افراد زمانیکه کسبوکار آنلاین خود را راهاندازی میکنند، با انبوهی از ابزارهای طراحی وبسایت مواجه میشوند که یا از عملکرد آنها رضایت ندارند یا از امکانات رایگان آنها مطلع نیستند. از اینرو تصمیم گرفتیم در این مقاله، به معرفی تعدادی از ابزارهای رایگان گوگل که غالباً در هنگام برنامهریزی استراتژی محتوا نادیده گرفته میشوند و برای طراحی سایت در یزد و سایر استان ها، همچنین تولید محتوا بسیار مفید است بپردازیم. به این ترتیب میتوانید با بهرهبرداری بیشتر از آنها، استراتژی محتوای خود را بهبود بخشید. اگر خواهان بهبود سئوی سایت خود بدون پرداخت هزینه هستید، در ادامه این مطلب همراه ما باشید.

استفاده از ابزارهای گوگل برای ارتقاء سایت
با توجه به اینکه بیش از ۷۰ درصد از جستجوهای آنلاین به موتور جستجوی گوگل اختصاص دارد، باید هدف از بهینهسازی محتوا، دستیابی به رتبهبندی بالاتر و سهولت در پیدا شدن در نتایج جستجو گوگل باشد. بنابراین، اگر از ابزارهای سئویی که این موتور جستجو در اختیار شما قرار داده استفاده کنید، شانس بیشتری برای ارتقاء سئوی سایت خود خواهید داشت. البته اکثر ابزارهای ضروری گوگل، امکان استفاده از تمام قابلیتهایشان را بهصورت رایگان در اختیار کاربران قرار میدهند. بر همین اساس در ادامه به معرفی تعدادی از مهمترین آنها میپردازیم.
گوگل وبمستر تولز (Google Search Console) از ابزارهای رایگان گوگل
سرچ کنسول گوگل که در گذشته با نام گوگل وبمستر تولز شناخته میشد، از جنبههای متعدد، شباهت زیادی به ابزار گوگل آنالیز دارد؛ ولی مطمئن باشید زمانیکه صرف یادگیری و کار با این ابزار میکنید، هرگز هدر نخواهد شد. چون با استفاده از گوگل سرچ کنسول، میتوانید سئوی سایت خود را بهینهسازی کرده و خطاهای موجود در نقشه سایت را شناسایی کنید. علاوه بر آن، این ابزار به شما کمک میکند تا مشکل ارور ۴۰۴ که معمولا به دلیل تغییر URL یا عدم وجود صفحهای خاص ظاهر میشود را برطرف سازید.
یکی دیگر از ویژگیهای برجسته این ابزار، قابلیت نمایش تعداد صفحات ایندکس شده است. در واقع این قابلیت به کاربران کمک میکند به طور مؤثرتری صفحات مختلف وبسایت خود را مدیریت کرده و از وضعیت ایندکس شدن آنها نیز آگاه شوند. همچنین سرچ کنسول که از ابزارهای رایگان گوگل است، اطلاعات ارزشمندی را در مورد دامنههایی که به سایت شما لینک داده شده، ارائه میدهد و کیفیت لینکهای داخلی و خارجی را به دقت بررسی میکند. همچنین با استفاده از قابلیت Queries در گوگل سرچ کنسول، فهرستی از کلمات کلیدی ارزشمند در اختیار شما قرار میگیرد که میتوانید برای بهبود رتبهبندی نتایج جستجو از آنها بهرهبرداری کنید.
گوگل شیت (Google Sheets)
بازاریابان محتوا به سیستمی نیاز دارند که بتوانند به کمک آن دادههای خود را ثبت و پیگیری کنند و در نهایت آنها را با سایر اعضای تیم به اشتراک بگذارد. در ضمن تمایل دارند که بتوانند به کمک آن، میزان موفقیت کمپینهای ایمیل مارکتینگ خود را نیز مورد ارزیابی قرار دهند. به همین دلیل تاکنون ابزارها و نرمافزارهای زیادی برای انجام این قبیل کار طراحی شدهاند که هرکدام دارای مزایا و معایب متفاوتی هستند.
اما در این میان، Google Sheets یکی از سادهترین و مؤثرترین ابزارها برای ثبت اطلاعات، پیگیری تغییرات و همکاری با دیگران است. چون این ابزار رایگان گوگل، علاوه بر ایجاد فهرستی از کارها و نظمبخشی به آنها، بر روی استراتژی بازاریابی محتوای نیز تاثیرات مثبتی دارد. بنابراین به کاربران این امکان را میدهد که به راحتی، دادههای مربوط به کمپینهای خود را جمعآوری و تحلیل کنند.
گوگل ترندز (Google Trends)
دلیل اصلی اینکه مخاطبان هدف از طریق جستجوی گوگل به وبسایت خاصی هدایت میشوند، استفاده از کلمات کلیدی مرتبط با کسبوکار یا خدماتی است که در آن سایت ارائه شده است. بنابراین صاحبان کسبوکارها باید برای تهیه محتوایی که با جستجوی این مخاطبان همخوانی داشته باشد، از روندهای کنونی و موضوعاتی که بیشتر مورد توجه قرار میگیرند، آگاه باشند. Google Trends که از ابزارهای رایگان گوگل است، بهترین گزینه برای بررسی این موضوع به شمار میرود. چون به صاحبان کسبکارها کمک میکند تا دریابند که در ماههای اخیر یک موضوع خاص، چه میزان محبوبیت داشته است.
در این خصوص گوگل ترندز با جستجوی موضوعات پرطرفدار، فهرستی از پیشنهادات مرتبط را از طریق گزینه Related Topics در اختیار کاربران قرار میدهد تا به فهرست کلمات کلیدی پرتکرار مخاطبان، دسترسی پیدا کنند. یکی دیگر از کاربردهای این ابزار، شناسایی کلمات کلیدی نامرتبط با کلمه کلیدی مدنظر است. این قابلیت که بیشتر در نوشتن پستهای وبلاگی مفید خواهد بود، در دستیابی به رتبههای بالا در نتایج جستجو و پیگیری موضوعات پرطرفدار هر فصل، کمک خواهد کرد.
گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) از ابزارهای رایگان گوگل
این ابزار سئو در یزد یا سایر شهر ها با ویژگیهای منحصربهفرد خود در دو نسخه ارائه میشود که نسخه رایگان آن برای کسبوکارهای کوچک و متوسط، انتخابی مناسب و کارآمد خواهد بود. بهطورکلی، از گوگل آنالیتیکس برای جمعآوری دادهها در مورد جنبههای مختلف فعالیت یک وبسایت استفاده میشود. اما باید توجه داشت که این ابزار، توانایی اندازهگیری عملکرد و تعاملات در رسانههای اجتماعی را نیز دارد. در واقع با استفاده از ویژگی گزارشهای اجمالی (Overview Reports) آن، میتوانید دریابید که چه میزان از سرنخهایی که از طریق بازاریابی در شبکههای اجتماعی به دست آوردهاید، به مشتریان واقعی تبدیل شدهاند.
در ضمن گوگل آنالیتیکس به شما این امکان را میدهد تا بازدیدکنندگان وبسایت خود و همچنین تعداد صفحاتی که مشاهده کردهاند را شناسایی کنید. به این ترتیب میتوانید مدت زمان حضور مشتریان هدف را نیز در وبسایت خود، تشخیص دهید.
ابزاری برای افزایش سرعت بارگذاری سایت (Google Page Speed Insights)
ابزار Google Page Speed Insights به شما این امکان را میدهد که عملکرد وبسایت خود را ارزیابی کرده و راهکارهایی برای افزایش سرعت آن بیابید. در واقع Google Page Speed Insights که از ابزارهای رایگان گوگل به شمار میرود، نتایج را برای هر دو دستگاه دسکتاپ و موبایل ارائه میدهد و آنها را به بخشهای مختلف تقسیمبندی میکند. هر بخش نیز به شما نشان میدهد که کدام منابع ممکن است باعث کاهش سرعت بارگذاری وبسایت شما شوند تا با بهینهسازی آنها، میزان سرعت بارگذاری وبسایت خود را افزایش دهید.