۷ نکته کلیدی برای موفقیت سایت پزشکان و کلینیک‌ها

رقابتی که امروزه در جامعه پزشکی به‌خصوص در حوزه‌هایی مانند جراحی‌های زیبایی وجود دارد، ایجاب می‌کند که پزشکان و کلینیک‌ها علاوه‌بر ارتقا سطح علمی و تخصصی خود، استراتژی بازاریابی قدرتمندی را نیز پیش بگیرند.؛ یک استراتژی بازاریابی که باتوجه به شرایط فعلی، بازاریابی دیجیتال نقش مهمی را در آن ایفا می‌کند.

امروزه پزشکان و کلینیک‌های تخصصی توجه ویژه‌ای به سئو و دیجیتال مارکتینگ دارند و معمولا بودجه کلانی را نیز برای این حوزه در نظر می‌گیرند. اما سوالی که ممکن است برای شما نیز پیش آمده باشد، این است که چه عواملی بر پیشرفت سایت‌های پزشکی تاثیر می‌گذارند و لازم است که به چه نکاتی توجه داشت؟ در ادامه به مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار در موفقیت سایت‌های پزشکی پرداخته‌ایم.

مهم‌ترین نکات در پیشرفت سایت‌های پزشکی و کلینیک‌ها

۱. تولید محتوای تخصصی و مفید

اولین و مهم‌ترین فاکتور در پیشرفت سایت پزشکی نوپا، تولید محتوای تخصصی و مفید است. بر اساس الگوریتم Helpful Content، صرفا محتواهایی می‌توانند در گوگل رتبه خوبی را به‌دست آوردند که برای کاربران مفید باشند و پاسخ سوال آن‌ها را دربر بگیرند. همین موضوع باعث شده که سایت‌های پزشکی معمولا تولید محتوای خود را به شرکت‌های متخصص مانند گزاره برون‌سپاری کنند. تولید محتوای تخصصی و جلب اعتماد بازدیدکنندگان نه‌تنها از نظر سئو، بلکه از نظر اصول برندسازی نیز اهمیت ویژه‌ای دارد.

علاوه‌بر این، استفاده از محتوای چندرسانه‌ای مانند ویدئوهای آموزشی کوتاه یا اینفوگرافیک‌های مرتبط با حوزه پزشکی می‌تواند تعامل کاربران با سایت را افزایش داده و زمان ماندگاری آن‌ها را بهبود ببخشد.

۲. رعایت سادگی و وضوح ساختار سایت

وقتی که یک کاربر وارد سایت می‌شود، باید به راحتی مسیرهای مختلف را تشخیص داده و در نهایت به صفحه‌ای که دنبال آن است دسترسی پیدا کند‌. این موضوع یکی از مباحث تجربه کاربری یا همان UX به حساب می‌آید که در رشد سایت نقشی کلیدی را ایفا می‌کند.

ساختار urlها، منوها، لینکسازی داخلی و… باید به شکلی باشد که علاوه‌بر کاربران، ربات‌های خزنده گوگل نیز بتوانند به خوبی تمامی سایت را گشت‌زده و بخش‌های مختلف آن را بررسی کنند. برای سنجش کیفیت UX سایت خود می‌توانید از ابزار Core Web Vitals که به صورت رسمی توسط گوگل معرفی شده است استفاده کنید.

علاوه‌براین، یکی از جنبه‌های مهم در طراحی ساختار سایت، بهینه‌سازی آن برای دستگاه‌های مختلف از جمله موبایل و تبلت است. با توجه به اینکه بخش قابل‌توجهی از کاربران از طریق گوشی‌های هوشمند به سایت‌ها مراجعه می‌کنند، responsive بودن سایت و سرعت بارگذاری مناسب در این دستگاه‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

۳. تقویت هویت برند و پیشروی طبق چارچوبی مشخص

وقتی که از برندسازی صحبت می‌کنیم، به این موضوع اشاره داریم که یک کلینیک یا پزشک باید هویتی مشخص و دارای چارچوب را به مراجعان خود ارائه دهد. این هویت باید در بخش‌های مختلف ازجمله طراحی سایت، طراحی المان‌های گرافیکی، تصاویر سایت و… نیز پیاده‌سازی شده باشد. بدین‌صورت اعتماد بازدیدکنندگان به راحت‌ترین شکل ممکن جلب خواهد شد. استفاده از رنگ‌های هماهنگ با لوگوی کلینیک و المان‌های بصری یکپارچه در تمامی صفحات سایت، می‌تواند حس حرفه‌ای بودن را به بازدیدکنندگان منتقل کند.

۴. پیاده‌سازی سیستم نوبت‌دهی

امروزه اغلب افراد تمایل دارند که کارهای خود را به صورت آنلاین و بدون مراجعه حضوری یا تماس تلفنی سامان دهند. به‌همین‌دلیل پیاده‌سازی یک سیستم نوبت‌دهی آنلاین می‌تواند نقشی کلیدی در پیشرفت سایت‌های پزشکان و کلینیک‌ها داشته باشد. با چنین سیستمی نرخ تبدیل بازدیدکنندگان به مراجعه‌کننده نیز به میزان زیادی افزایش پیدا خواهد کرد و می‌توان انتظار جذب بیشتری را داشت.

برای بهبود تجربه کاربران، بهتر است سیستم نوبت‌دهی آنلاین به گونه‌ای طراحی شود که امکان لغو یا تغییر زمان نوبت به سادگی فراهم باشد. همچنین، ارسال یادآورهای نوبت از طریق ایمیل یا پیامک می‌تواند نرخ حضور بیماران را افزایش دهد و از لغو ناگهانی نوبت‌ها جلوگیری کند.

۵. پشتیبانی محترمانه از بیماران

یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی که نه‌تنها در مورد سیستم بازاریابی دیجیتال، بلکه در مورد نحوه کلی عملکرد یک مطب پزشکی یا کلینیک اهمیت دارد، پشتیبانی محترمانه از بیماران است. مراجعه‌کنندگان صرفا به برنامه‌ریزی نوبت‌ها یا دریافت مشاوره‌های کوتاه نیاز ندارند؛ بلکه باید با حالتی همدلانه به سوالات آن‌ها پاسخ داد و در طول فرآیند درمان، از آن‌ها پشتیبانی کرد.

از نظر دیجیتال مارکتینگ، اجرای یک سیستم تیکت برای پرسش و پاسخ آنلاین یا قرار دادن شماره تماس کلینیک و مطب در بخش‌هایی از سایت که به‌راحتی قابل دسترسی باشند، می‌تواند مفید واقع شود. همچنین ایجاد یک بخش FAQ (سوالات متداول) جامع در سایت می‌تواند به کاهش حجم سوالات تکراری و افزایش رضایت کاربران کمک کند.

۶. انتشار رپورتاژهای قوی

رپورتاژهایی که در رسانه‌های معتبر منتشر می‌شوند نقشی کلیدی را در پیشرفت یک سایت ایفا می‌کنند. وقتی که می‌خواهید برند خود را به مخاطبان مورد نظرتان معرفی کنید یا این‌که با افزایش Domain Authority سئو خارجی سایت‌تان را بهبود ببخشید، لازم است که در رسانه‌های معتبر و مرتبط رپورتاژ منتشر کنید. توجه داشته باشید که ایجاد یک کمپین رپورتاژ آگهی و تقویت سئو خارجی، نیاز به بررسی‌های کارشناسانه داشته و در صورت پیاده‌سازی نادرست، ممکن است به سئو سایت آسیب وارد کند. در واقع انتخاب رسانه‌هایی که مخاطبان هدف شما در آن‌ها حضور دارند، مانند مجلات پزشکی معتبر یا وب‌سایت‌های سلامت، می‌تواند اثربخشی رپورتاژها را به طور قابل‌توجهی افزایش دهد.

۷. پیاده‌سازی کمپین‌های تبلیغات اینترنتی

تبلیغات اینترنتی با این‌که تاثیر مستقیمی بر پیشرفت سئو سایت ندارد، اما می‌تواند به‌صورت غیر مستقیم آگاهی از برند را افزایش داده و بازدیدکنندگان مستقیمی را به سایت جذب کند. بازدیدکنندگانی که به احتمال زیاد، در نهایت به مراجعه‌کنندگان بالقوه مطب یا کلینیک تبدیل می‌شوند. البته این موضوع تا میزان زیادی به کیفیت خدمات‌رسانی نیز بستگی دارد.

برای بهینه‌سازی کمپین‌های تبلیغاتی، استفاده از ابزارهای تحلیلی مانند Google Analytics و تبلیغات هدفمند در پلتفرم‌هایی نظیر اینستاگرام و گوگل ادز می‌تواند به شناسایی دقیق‌تر مخاطبان هدف و افزایش نرخ تبدیل کمک کند.

جمع‌بندی

در این مطلب سعی کردیم تا نگاهی به عوامل تاثیرگذار بر پیشرفت سایت‌های پزشکی داشته باشیم. از رعایت اصول سئو محتوا گرفته تا ایجاد ساختاری مناسب و ارائه پشتیبانی حرفه‌ای. اگر شما نیز می‌خواهید در فضای دیجیتال نتیجه خوبی را کسب کرده و مراجعان بیشتری را به خود جذب کنید، پیشنهاد می‌کنیم که به تمامی نکاتی که مطرح شدند توجه داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *